Zavlačevanje ministrstev ogroža javno zdravstvo!

11. december. 2024

Zavlačevanje ministrstva za zdravje in ministrstva za finance ogroža javno zdravstvo - bodo poslanke in poslanci ukrepali?

Ponovno smo se javno oglasili in vladno koalicijo ter ministrstva na urgentni novinarski konferenci pozvali k čimprejšnji izpolnitvi obljub in zaščiti javnega zdravstva. Konferenca je bila simbolično umeščena med Ministrstvo za zdravje in Ministrstvo za finance - obe bi namreč že lahko uresničili predvolilne obljube in zaveze, zapisane v koalicijsko pogodbo, a s tem povsem očitno zavlačujeta ali celo predlagata nasprotne in za prebivalce in prebivalke škodljive ukrepe.

DSCF5851 (1).jpg

Novela Zakona o zdravstveni dejavnosti, ki naj bi razmejila javno in zasebno zdravstvo, je menda v pripravi že od letošnjega maja, v zakonodajni postopek pa še ni bila vložena.

Ministrstvo za zdravje smo javno pozvali, naj pohiti s pripravo Zakona o zdravstveni dejavnosti, ki ga različni predstavniki vlade javno napovedujejo že vse od letošnjega maja. V zadnje pol leta je bila še čisto vsaka izmed terminskih napovedi glede ZZDej večkrat premaknjena in prekoračena, nazadnje je vladna koalicija obljubila, da bo končna verzija zakonskega predloga pripravljena v začetku novembra in da bo zakon stopil v veljavo z začetkom leta 2025. Mesec pozneje pa o zakonu še vedno ne duha ne sluha, stanje zdravstvenega sistema pa se z vsakim zamujenim tednom opazno poslabšuje!

Še več, po naših internih informacijah so nedavni obiski največjih zdravstvenih dobičkarjev na Ministrstvu za zdravje (povezava na razkritje ) obrodili sadove in bo novela ohranila nepregledni preplet javnega in zasebnega, z zgolj nekaj blagimi omejitvami popoldanskega dela. V kolikor ne bodo vlada in poslanci ter poslanke državnega zbora odločno ukrepali, se nam tako po naših zanesljivih informacijah obeta zakon, ki bo namesto obljubljene razmejitve javnega zdravstva od zasebnih interesov, uzakonil ustanavljanje novih koncesionarskih bolnišnic in zdravstvenih ustanov ter tako še pospešil kadrovsko ropanje javnega zdravstva za zasebne dobičke.

Rosvita Svenšek, predstavnica Zveze društev upokojencev slovenije: “Predlog ZZDej, ki je bil poslan v javno razpravo, ne ščiti javnega zdravstva in ne skrajšuje čakalnih vrst, pač pa na široko odpira vrata privatizaciji, ki bo za veliko večino prebivalcev pomenila slabšo oskrbo in višje stroške, bodisi zaradi plačil iz žepa bodisi zaradi komercialnih zavarovanj.

Najbolj nazoren primer zakulisnih prizadevanj v to smer, ki potekajo medtem ko ministrstvo zavlačuje s svojim zakonom, je privatizacijska zarota dr. Dimitrija Kuhlja, vodje oddelka za radiologijo na UKC Ljubljana, ki organizira sestanke po vsej Sloveniji, da hujska zdravnike h kolektivni odpovedi in ustanovitvi zasebnega zavoda, preko katerega bi lahko bolnišnice izsiljevali za boljše plačilo (razkritje načrta ). Čeprav sta UKC Ljubljana in MZ že več mesecev seznanjena z njegovimi aktivnostmi, ne ukrepata. Kaj bi lahko bil razlog za molk pri tako v nebo vpijočih kršitvi zdravniške etike in zlorabi vodilne funkcije za lastne interese? Delovanje dr. Kuhlja se je v preteklih letih pokazalo za sporno že pri vsaj dveh javnih naročilih (MZ , UKC ), pri nabavi potrošnega materiala (razkritje ) ter pri odpovedi sodelovanja z jeseniško bolnišnico (poročilo ), pa vendar ostaja dr. Khelj na vodilnem položaju in ima pod sabo kar četrtino vseh slovenskih radiologov! Ob tem ministrici in vodstvu UKC Ljubljana postavljamo vprašanje, ali take aktivnosti zgolj brezbrižno dopuščata ali se z njimi potihoma celo strinjata?

Poslanec Miha Kordiš: “Zakon za odpravo dvoživk, ki ga je pripravila civilna družba, bo v državnem zboru obravnavan 15. januarja 2025. Zdravniški lobi s pomočjo dvoživkarstva sistematično in namerno demontira naše javne bolnišnice, o čemer jasno priča primer dr. Kuhlja.

DSCF5784 (1).jpg

Po dobrem letu in pol od smelih napovedi ukinitve dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja in obljubi, da ga bo – sprva v začetku leta 2024, nato v začetku 2025 – nadomestila proporcionalna, socialno pravičnejša dajatev, zavarovanci in zavarovanke še zmeraj plačujemo po 35 EUR, ne glede na to, kakšni so naši dohodki. Še več, bolj premožni zaradi davčne zakonodaje v praksi plačajo samo polovico saj se jim prispevek odšteje od davčne osnove. Namesto pravičnega in proporcionalnega prispevka se v naslednjem letu obeta dvig enotnega prispevka, ki bo še bolj obremenil najrevnejše prebivalce.

Zato napovedujemo, da bomo v primeru nadaljne neaktivnosti MZ in MF januarja naslednje leto sami vložili predlog zakona za uvedbo pravičnega prispevka in pozvali koalicijske poslance in poslanke, naj zakon podprejo. Izgovori o tehnični zahtevnosti in stroških pravične razdelitve plačila ne držijo vode saj je najbolj logična in smiselna rešitev, procentualni prispevek glede na višino bruto plače, dejansko precej enostavnejša od trenutne ureditve! Ministrstvo za finance zavlačuje s pripravo zakona, ki bi za veliko večino prebivalk in prebivalcev znižal višino prispevka, ker očitno želi zaščititi peščico elitnežev, ki bi zaradi nove ureditve plačevala nekoliko več. Od poslank in poslancev koalicije pričakujemo, da bodo izpolnili svojo zavezo k pravičnemu prispevku in da bodo, v kolikor ministrstvo ne pripravi svojega zakona, januarja naslednje leto podprli naš zakonski predlog. Podporo zakonu, ki ga bomo pripravili v civilni družbi, sta že napovedala poslanca Mojca Šetinc Pašek in Miha Kordiš.

Poslanka Mojca Šetinc Pašek: “Čeprav se je vladna koalicija zavezala, da bo zdravstvena reforma prva reforma, smo danes, po dveh in pol letih mandata, še zmeraj na ničelni točki. Ob tem so tudi poslanci in poslanke sami prispevali podpise za prenos dopolnilnega zavarovanja v pravičnejši prispevek.

DSCF5759 (1).jpg

Komentirali smo tudi predlog novega modela glavarinskih količnikov v ambulantah družinske medicine in pediatrije: strinjamo in že dolgo poudarjamo, da je treba zdravnike in zdravnice ter njihove time, ki opredeljujejo več pacientov, ustrezno nagraditi. Menimo pa, da sedanji predlog ne rešuje ključnega problema, saj prag za zavrnitev novih pacientov ostaja enak kakor doslej. Zato pozivamo Ministrstvo, da normativ dvigne za vsaj 10% in tako vsem “neopredeljenim” pacientom in pacientkam zagotovi dostop do izbranega osebnega zdravnika. Poudarjamo, da je skrajno neumestno, da odločevalci in predstavniki zdravniških organizacij javno razpravljajo o tem, koliko minut naj zdravnik nameni pacientu, ob tem pa povsem pozabljajo na vsaj 140.000 ljudi, ki niso deležni niti minute obravnave!

DSCF5708 (1).jpg

Sonja Lokar, predstavnica Ženskega lobija Slovenije: “V amandmirani Zakon o lekarniški dejavnosti je zašel člen o ugovoru vesti za lekarnarje. To neposredno ogroža pravico žensk do sredstev za preprečevanje nosečnosti in zagotavljanje reproduktivnega zdravja. V ustavi sta zapisani pravica do odločanja o rojstvu otrok in pravica do ugovora vesti, določiti se moramo, ali prevlada pravica šibkejših nad pravico ugovora vesti in kako tak ugovor uveljavljati brez škode za pacientke, državljanke.

DSCF5690 (1).jpg

Celotno novinarsko konferenco si lahko ogledate na tej povezavi .

Avtor fotografij: Janez Zalaznik