Glas ljudstva opozarja na prevaro enačenja zasebnikov koncesionarjev z javnimi zavodi!

10. september. 2024

SPOROČILO ZA JAVNOST - Opozarjamo na problematičnost predloga osnutka Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDEj), ki ga je pripravilo Ministrstvo za zdravje, saj odstopa od napovedanih in na vladi potrjenih stališč glede jasne ločitve javnega in zasebnega zdravstva. Zato smo pripravili svoj predlog zakona, ki ga bo prihodnji teden vložila v Državni zbor s pomočjo poslanca Miho Kordiša.

0545.jpg

Dolgo pričakovane spremembe Zakona o zdravstveni dejavnosti v trenutni obliki pomenijo poskus prevare vseh tistih, ki smo pričakovali, da bo zakon odločno ločil javne in zasebne izvajalce zdravstvene dejavnosti. Pisci osnutka predloga zakona podcenjujejo javnost, ko poskušajo rokohitrsko podtakniti v zakon stališče, da so koncesionarji enakovreden del javnega zdravstvenega sistema in s tem še naprej dovoljujejo delo javnih zdravnikov v dvojni praksi, tako imenovanih dvoživk, pri koncesionarjih, prepovedujejo pa ga zgolj pri zasebnikih brez koncesije.

Koncesionarji niso enaki javnim zdravnikom, temveč so zunanji zasebni izvajalci javnega sektorja, ki za razliko od javnih izvajalcev svobodno razpolagajo z dobičkom in jih regulira civilna in ne javna zakonodaja. Prav tako ne nosijo nikakršne odgovornosti za vzdržno delovanje celotnega sistema; še več: s svojim prizadevanjem za dobičkom ga pospešeno finančno in kadrovsko izčrpavajo. Dejstvo, da je vsako leto več koncesionarskih podjetij v lasti tujih mednarodnih koncernov in sumljivih kapitalskih družb (z nejasnimi lastništvi) še toliko bolj očitno kaže na popolno absurdnost njihovega enačenja z javnimi ustanovami. Res še nismo imeli dovolj negativnih izkušenj s prepuščanjem naše kritične javne infrastrukture tujim kapitalskim interesom? Ker jih zaradi dokazano škodljivih ukrepov ministra Loredana ne omejuje več niti podeljeni obseg koncesijske dejavnosti (saj so za mnoge storitve plačani brez omejitev), lahko koncesionarji še pospešeno najemajo dvoživke. Prav zato je tako pomembno, da prekinemo možnost popoldanskega dela javnih zdravnikov pri koncesionarjih in ne samo pri “samoplačniških” zasebnikih.

0511.jpg

Še ena velika napaka predloga zakona je nameravana legalizacija plačevanja dela v javnem sektorju po podjemnih pogodbah. Zdravnikom omogoča, da za enako delo, ki ga opravljajo v rednem delovnem razmerju, opravljajo še dodatno delo po podjemni pogodbi, in to celo v ustanovi, kjer so zaposleni. Oboje je trenutno nezakonito z razlogom. Ker je zdravnik podjemnik plačan po storitvah, lahko v enem dnevu zasluži mesečno plačo. Skupni dohodki zdravnikov, ki imajo po več podjemnih pogodb v več javnih zavodih in obenem delajo kot dvoživke pri več koncesionarjih, so astronomski. To pa še ni dovolj: predlog zakona predvideva celo znatno davčno olajšavo za tovrstno protipravno delo po podjemni pogodbi. Med vrsticami je razlog za to dejstvo, da se od začetka stavke FIDES sklepanje podjemnih pogodb z lastnimi zaposlenimi v javnih ustanovah širi kot požar. Na mnogih oddelkih ima več kot polovica zdravnikov poleg redne zaposlitve še podjemne pogodbe, za zneske, ki so nekajkrat višji od njihovih plač. Zato ima velik del bolnišnic v letošnjem letu večmilijonske primanjkljaje, ki bodo z nadaljnjim “dvojnim plačevanjem” po podjemnih pogodbah samo še naraščali. Hkrati pa še vedno rastejo tudi čakalne vrste.

Soglašamo, da je treba nagrajevati tiste zdravnike in zdravnice, ki v lastni javni ustanovi delajo več od normativa, vendar pa tako nagrajevanje ne sme spodbujati zaposlenih, da delo namesto med rednim delovnim časom opravljajo popoldne, za dodatno plačilo. Ohranjanje obstoja dvoživk in legalizacija podjemnih pogodb odpira pot procesu, v katerem bi javni zdravniki postali »svobodni zdravniki« po modelu, ki ga že vrsto let predlaga zdravniška zbornica. Ta njihov predlog je bil v preteklosti že večkrat razkrinkan kot očitna pot v privatizacijo in kadrovsko rušenje javnega zdravstva za dodatne dobičke posameznikov.

Namesto da bi na Ministrstvu ločili javni in zasebni zdravstveni sektor, predlagajo legalizacijo dvoživkarstva in doslej največji zakonski korak k privatizaciji javnega zdravstva (največji od časov Margaret Thatcher). Neverjetno se nam zdi, da Ministrstvo za zdravje z vsemi sredstvi in strokovnjaki, ki jih ima na voljo, v treh mesecih ne zmore napisati zakona, ki bi vključeval resnično učinkovite, odločne in preproste ukrepe za ohranitev javnega zdravstvenega sistema. Pri tem naj ponovno poudarimo, da so člani in članice vladajoče koalicije jasno razmejitev javnega in zasebnega zdravstva obljubljali pred državnozborskimi volitvami leta 2022 in jo zapisali v koalicijsko pogodbo, nazadnje pa smo zagotovila o resnični prekinitvi škodljivih dvojnih praks slišali tik pred volitvami v Evropski parlament maja letos.

0489.jpg

Vsem zagotovilom, napovedim in časovnicam navkljub novele zakona o zdravstveni dejavnosti torej nismo dočakali ne pred poletjem, ne konec poletja, osnutek, ki je v javnost naposled pricurljal prejšnji teden, pa za nas nikakor ni sprejemljiv.

Kakor poudarjamo že skoraj dve leti, so za prekinitev škodljivih dvojnih praks potrebni le politična volja, minimalna sprememba ZZDej in dosledno uveljavljanje zakonodaje! Z ustrezno spremembo enega samega člena lahko zakonodajalci pokažejo, da je javno zdravstvo namenjeno skrbi za zdravje pacientov in ne kopičenju dobičkov v rokah peščice zasebnih lastnikov. Predlog našega zakona danes predajamo koalicijskim poslancem in poslankam s pozivom, naj nam v enem tednu sporočijo, ali nameravajo zakon podpreti in prispevati svoj podpis. V vsakem primeru bomo predlog vložili v Državni zbor v torek, 17. 9. 2024, saj mu je podporo že zagotovil poslanec Miha Kordiš.

Zavedamo se, da je za resnično stabilizacijo in okrepitev javnega zdravstvenega sistema potreba temeljita in sistemska reforma, ki je ne želimo in ne nameravamo ovirati. Ker pa po dosedanjih dejanjih Ministrstva in vlade lahko sklepamo, da ni prave volje za ustavitev napredujoče privatizacije, da na Ministrstvu prevladujejo drugi interesi, ki jim ni mar za dobrobit pacientov in pacientk, o obljubljenih reformnih ukrepih pa ni ne duha ne sluha, bomo naredili vse, da ta trend ustavimo. S svojim predlogom kažemo, da so možni koraki v pravo smer in da zanje niso potrebni meseci in leta zavlačevanja!

Poslancem in poslankam, pa tudi ministrici za zdravje in predsedniku vlade, smo še naprej na voljo za vsebinsko in konstruktivno sodelovanje, ne pristajamo pa več na puhlice in zavlačevanje. V naslednjih tednih se bo preko konkretnih dejanj dokončno pokazalo, kdo v vladi si v resnici prizadeva za zaščito javnega zdravstva in kdo izigrava volivce ter ščititi interese zdravstvenih lobijev, ki so naše zdravstvo pripeljali na rob prepada.

0532.jpg

Avtor fotografij: Janez Zalaznik