Vlada je od začetka mandata zagotavljala stabilno financiranje Slovenske tiskovne agencije (STA), a je sistemska ureditev dolgo ostala nedokončana. Le nekaj mesecev pred iztekom mandata, v decembru 2025, je sprejela predlog novega zakona o STA, ki prinaša številne rešitve za dolgoročno neodvisnost in finančno vzdržnost javne službe. Zakon bo državni zbor obravnaval po nujnem postopku na izredni seji.
Takoj po nastopu mandata leta 2022 je vlada odpravila sporno uredbo, na podlagi katere je prejšnja vlada finančno izčrpavala STA. Nato je vsako leto potrdila letno pogodbo, nekoliko povečala znesek financiranja javne službe in poravnala zapadle obveznosti.
Na podlagi revizijskega poročila računskega sodišča (december 2024), ki je ugotovilo, da dosedanja ureditev upravljanja in financiranja STA ni zagotavljala pogojev za neodvisno in učinkovito opravljanje javne službe, ter zahtev Evropske komisije glede pravil državne pomoči, je STA v letu 2025 prenovila sistemizacijo delovnih mest in uvedla jasen sistem obračunavanja ter ločevanja javne službe od tržnih dejavnosti. Spremembe so omogočile določanje višine nadomestila za javno službo po jasnejših in preglednejših merilih ter zvišanje letnega nadomestila v primerjavi s prejšnjim obdobjem.
Predlog novega zakona o STA, ki bi odpravil pomanjkljivosti veljavne zakonodaje in zagotovil dolgoročne rešitve za status, upravljanje, delovanje in stabilno financiranje STA, je po zaključeni javni razpravi julija 2024 več kot leto dni ostal v vladnem medresorskem usklajevanju, brez zagotovila, da bo sprejet v tem mandatu, četudi so vladni_e predstavniki_ce zatrjevali_e, da je glavno vodilo utrditi neodvisnost STA. Če zakon z zagotovili za finančno in institucionalno neodvisnost agencije ne bo sprejet do konca mandata, obstaja tveganje, da bo ob menjavi oblasti agencija znova izpostavljena političnim pritiskom glede financiranja.
Kar zadeva del zaveze o iskanju kazenske odgovornosti za finančno izčrpavanje STA pod prejšnjo vlado v letu 2025 po razpoložljivih informacijah ni bilo premikov glede obtožnega predloga, ki ga je junija 2024 ljubljansko tožilstvo vložilo zoper nekdanjega direktorja UKOM-a Uroša Urbanijo zaradi zlorabe uradnega položaja v primeru neplačevanja javne službe STA. Postopek temelji na kazenskih ovadbah iz leta 2021 in 2023, ki so terjale kazensko odgovornost Urbanije za kršitve zakonskih obveznosti in več kot 300-dnevno ustavitev financiranja STA.
Na podlagi dostopnih virov ni podatkov, da bi vlada pripravljala ali STA zahtevala povračilo škode, ki jo je ta utrpela zaradi neplačevanja javne službe pod prejšnjo vlado, ko je med več kot 300 dni trajajočo blokado ostala brez številnih kadrov.
V ugotovitvah o napredku pri uresničevanju zaveze povzemamo tudi postopke neodvisnih državnih organov glede kazenskega pregona odgovornih za oškodovanje STA zaradi ustavitve financiranja v mandatu prejšnje vlade.
Pristojni državni organi:
Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? NE
Zaradi nezakonitega, sistematičnega in namernega finančnega izčrpavanja s strani vlade in UKOM se mora popraviti škoda, ki je bila storjena STA, vsi vpleteni v uničevanje agencije pa morajo odškodninsko in kazensko odgovarjati.