Monitoring zaveze

OGLAŠEVANJE IN FINANCIRANJE MEDIJEV Z JAVNIMI SREDSTVI MORA BITI NEPOLITIČNO IN TRANSPARENTNO

Ugotovitve o uresničevanju zaveze

Napredek: IZPOLNJENA

Vlada je decembra 2023 sprejela priporočila za izvedbo oglaševalskih kampanj, ki določajo standarde smotrnosti, gospodarnosti in transparentnosti ter obveznost letnega poročanja ministrstev in vladnih služb. Prva poročila, objavljena leta 2024, so pokazala neenotnosti in pomanjkljivosti, a predstavljajo pomemben korak k večji preglednosti.

Ključni premik je bilo sprejetje novega zakona o medijih septembra 2025. Ta uvaja obvezno razkritje lastništva in vseh javnih sredstev, ki jih mediji prejmejo (državna pomoč, oglaševanje). Prvič sistemsko ureja državno oglaševanje, določa pravila smotrnosti in nadzor nad porabo javnih sredstev ter onemogoča dostop do državne pomoči medijem pod prevladujočim vplivom javnih subjektov, političnih strank ali njihovih lastnic_kov ter tistim, katerih odgovorni_e uredniki_ce so bili_e v zadnjih dveh letih obsojeni_e za kaznivo dejanje spodbujanja sovraštva (297. člen KZ-1).

Zakon sledi evropskim standardom (EMFA).

Nadzor nad izvajanjem zakona in podzakonskimi akti, ki bodo omogočili implementacijo ter presojo učinkovitosti ukrepov v praksi, se še vzpostavlja, vendar so sistemski ukrepi za transparentnost ter odsotnost političnega vpliva pri oglaševanju in financiranju medijev z javnimi sredstvi sprejeti. Zato ocenjujemo, da je zaveza izpolnjena.

Pristojni državni organi:

  • Ministrstvo za kulturo
  • Urad vlade za komuniciranje

Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? DELNO

Podrobno o zavezi

Državno financiranje medijev mora biti povsem neodvisno od strankarske politike, mediji pa morajo razkriti vse javne finančne vložke ne glede na njihovo višino. Odobritev financiranja naj bo povezana s spoštovanjem delovnopravne zakonodaje in novinarskimi poklicnimi standardi. Neposredno financiranje občinskih medijev mora biti prepovedano, občine pa naj svojo pravico do javnega obveščanja lokalnih skupnosti uresničujejo na transparenten in nediskriminatoren način prek javnih razpisov. Oglaševanje državnih organov, javnih ustanov in podjetij v državni lasti naj upošteva pravila javnega naročanja in tržno upravičenost medijskega zakupa. Financiranje sovraštva in strankarske propagande z javnimi sredstvi mora biti prepovedano.

Zahtevo ureja delovna skupina: Svoboda medijev in kulture