Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve (MZEZ) je oživilo delovanje Strokovnega sveta za mednarodno razvojno sodelovanje ter prenovilo smernice o sodelovanju ministrstva z nevladnimi organizacijami, ki delujejo na teh področjih, in njihovo mrežo. Prav tako je globalno učenje ponovno postalo eno od prioritetnih področij.
MZEZ je konec leta 2022 ustanovilo Direktorat za razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč. Istega leta je tudi precej povečalo uradno razvojno pomoč (URP), in sicer z 0,19 % bruto nacionalnega dohodka (BND) (2021) na 0,29 % BND (2022), kar pa je bilo kratkoročne narave predvsem zaradi humanitarne pomoči Ukrajini in odpisa dolga. Maja 2023 je MZEZ sprejelo prenovljene Smernice za sodelovanje z NVO na področju mednarodnega razvojnega sodelovanja (MRS) in humanitarne pomoči (MHP), junija 2023 pa tudi Smernice za vključevanje enakosti spolov na področju MRS in MHP. S pomembnim, pa čeprav kratkotrajnim dvigom URP se je MZEZ vsaj realno približalo že večkrat podaljšani zavezi 0,33% BND do 2030. MZEZ je v letih 2022 in 2023 “skoraj podeseterilo” sredstva za mednarodno humanitarno pomoč, v veliki meri s financiranjem prvih odzivov izbranemu strateškemu partnerju na področju mednarodne humanitarne pomoči. Potrjene so bile Smernice za vključevanje varstva okolja v mednarodno razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč Republike Slovenije. Obseg sredstev za uradno razvojno pomoč Slovenije je v letu 2023 znašal 152,71 milijonov evrov, kar predstavlja 0,24 % BND. Nominalno se je obseg v letu 2023 glede na leto prej zmanjšal za 4,35 %, v deležu BND za uradno razvojno pomoč pa za 0,05 odstotne točke, z 0,29 na 0,24 %.
Obseg sredstev za uradno razvojno pomoč Slovenije je v letu 2024 znašal 152,8 milijonov evrov, kar predstavlja 0,23 % BND.
Brez načrtnega povečevanja proračunskih sredstev bo delež uradne razvojne pomoči glede na trenutne načrte (leta 2025) vladnih resorjev do leta 2027
predvidoma naraščal le za 0,01% BND letno.
Zaskrbljujoče je, da še vedno ni sprejet Akcijski načrt za mednarodno razvojno sodelovanje. Ta bi sistematično začrtal pot za doseganje zastavljenih ciljev ter smiselno povečal financiranje projektov različnih akterjev, med drugimi tudi nevladnih organizacij (NVO) na področju mednarodnega razvojnega sodelovanja, ki bistveno prispevajo k ozaveščanju domače javnosti in dvigujejo podporo politikam s tega področja.
Sredstva namenjenih nevladnih organizacij za mednarodno razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč so v letu 2025 zrasla, vendar zaostajajo za priporočenim 15-% deležem bilateralne pomoči za NVO (OECD DAC). MZEZ je v letu 2025 uvedlo nova strateška partnerstva na področju ozaveščanja javnosti o mednarodnem razvojnem sodelovanju in humanitarni pomoči ter globalnega učenja. Zmogljivosti oz. kapacitete NVO na področju mednarodnega razvojnega sodelovanja, humanitarne pomoči in globalnega učenja se v zadnjih letih zmanjšujejo, še posebej v luči zmožnosti konkurenčnega prijavljanja na večje EU projekte.
Pristojni državni organi:
Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? NE
Slovenija naj uresniči zavezo mednarodni skupnosti ter za programe mednarodnega razvojnega sodelovanja in humanitarno pomoč do leta 2030 nameni 0,33 % BDP s ciljem zmanjšanja neenakosti (s poudarkom na odpravljanju revščine), preprečevanja konfliktov in izkoreninjenja lakote.