Monitoring zaveze

PROSTORSKO NAČRTOVANJE ZA UČINKOVIT IN DOSTOPEN JAVNI POTNIŠKI PROMET

Ugotovitve o uresničevanju zaveze

Napredek: DELNO IZPOLNJENA

Izvedenih je bilo nekaj pomembnih korakov v smeri boljšega prostorskega načrtovanja za učinkovit in dostopen JPP, zato je zaveza delno izpolnjena. Za dejanske učinke pa bodo potrebni bistveno večji premiki in predvsem uresničevanje načrtov v praksi.

Leta 2022 sta bila sprejeta zakona, ki sta sicer nastala pod prejšnjo vlado: zakon o upravljanju javnega potniškega prometa (marec 2022, pod prejšnjo vlado) in zakon o celostnem prometnem načrtovanju (oktober 2022), ki predstavljata pomembni podlagi za izvajanje te zaveze. Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), ki je bila ustanovljena julija 2022, je sicer še vedno kadrovsko podhranjena in premalo operativna, a se postopno krepi [1].

Poleti 2023 se je začel vključujoč proces priprave državne celostne prometne strategije, ki naj bi bila sprejeta konec 2026. V letu 2025 so zaživeli regijski centri mobilnosti v vseh 12 statističnih regijah, ki nadzirajo stanje JPP in predlagajo izboljšave. Izvedena so bila izobraževanja za pripravljavce_ke regijskih in občinskih celostnih prometnih strategij. Regionalne celostne prometne strategije kot regionalni prostorski plani so v procesu priprave [2], v novembru 2023 pa so bili objavljeni razpisi za pripravo novih občinskih CPS (objavljenih 63/180) [vir, vir].

Po večletnem procesu je bila poleti 2023 prav tako sprejeta nova strategija prostorskega razvoja Slovenije do leta 2050, ki podaja koristne usmeritve glede povezovanja prostora in prometa, a se uresničuje zelo posredno in po dosedanjih izkušnjah ne bo imela večjega vpliva na razvoj učinkovitega JPP.

Izvedena sta bila tudi v tem kontekstu relevantna raziskovalna projekta (CRP) – o prevozni revščini, ki vključuje pregled dostopnosti JPP glede na velikost naselij in bližino postajališč ter o umeščanju poselitve ob prometne koridorje in vozlišča.

Opombe

[1] Število zaposlenih na DUJPP raste (36 v 2025, načrtovanih 50 v 2026). Septembra 2024 je DUJPP na podlagi prijav o kršitvah voznih redov uvedla notranji nadzor nad podjetji za avtobusni prevoz s koncesijami (ki so ga pred tem izvajala kar sama) in pristojni inšpektorat pozvala k inšpekcijski kontroli. Inšpekcijski nadzor je ugotovil številne kršitve, zlasti družb Nomago in Arriva, ki zaradi zasledovanja lastnih finančnih interesov zavirata prizadevanja za bolj učinkovit (medkrajevni) cestni JPP. Prav tako DUJPP skupaj z MZI pripravlja prepotreben brskalnik “vse na enem mestu” z integracijo vseh sistemov in z možnostjo nakupa vozovnic.

[2] RCP bodo morale imeti stoodstotno podporo županj_ov, sveta regij ipd., zato obstaja skrb, da ne bodo napredni.

Pristojni državni organi:

  • Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo
  • Ministrstvo za naravne vire in prostor
  • Družba za upravljanje JPP

Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? DELNO

Podrobno o zavezi

Prostorsko načrtovanje se mora odvijati nad nivojem občin (vsaj na regijski nivo) Predvideti mora učinkovit javni transport. Spodbujati je treba zmanjševanje razpršenosti poselitve do te mere, da omogoča učinkovit in dostopen javni promet ter kombiniranje različnih oblik transporta (npr. kolo in vlak).

Zahtevo ureja delovna skupina: Zelena infrastruktura