Monitoring zaveze

DEMOKRATIZACIJA ENERGETSKEGA SEKTORJA

Ugotovitve o uresničevanju zaveze

Napredek: DELNO IZPOLNJENA

Pomemben korak k izpolnitvi zaveze je bil narejen, vendar pa bo treba za njeno dokončno uresničitev delo tudi zaključiti.

Z Zakonom o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije (ZSROVE) in Zakonom o oskrbi z električno energijo (ZOEE) sta v slovenski pravni red preneseni definiciji energetske skupnosti na področju obnovljivih virov energije (OVE) ter energetske skupnosti državljanov.

ZSROVE (in stari Energetski zakon, EZ-1), ki je podlaga za oblikovanje skupnosti na področju OVE, prav tako opredeljuje splošna pravila o samooskrbi in skupnostni samooskrbi z električno energijo iz OVE. Samooskrba je podrobneje urejena v k ZSROVE in EZ-1 pripadajočima uredbama o samooskrbi (novo in staro).

S prenehanjem veljavnosti Uredbe o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov energije, ki je bila vezana na EZ-1, se sistem NET meteringa, ki je bil pomembna finančna spodbuda za vlaganje v samooskrbo in s tem v OVE, ukinja in nadomešča z NET billing sistemom, urejanje razmerij med lastniki_cami samooskrbnih naprav in dobavitelji energije pa prepušča trgu, kar je negativna sprememba v korist dobaviteljem in korak v napačno smer.

V skladu z ZOEE so lahko energetske skupnosti državljanov ustanovljene le v obliki zadrug, kar je z vidika demokratizacije energetskega sistema dobro. Žal pa manjkajo podrobnejša pravila, ki bi opredelila različne možnosti sodelovanja energetskih skupnosti državljanov na trgu električne energije.

S predlogom sprememb ZOEE (javna razprava je trajala do 7. novembra 2024) se je začela tudi razprava o konceptu souporabe energije. Če bo predlog ostal v zakonu, bo s tem tlakovana pot za rabo še enega modela za samooskrbo.

Pozitivna sprememba je tudi določilo novega Energetskega zakona (EZ-2), ki občinam z več kot 10.000 prebivalci nalaga obvezo, da v okviru svojih lokalnih energetskih konceptov načrtujejo vsaj eno energetsko skupnost.

Okrepila se je tudi kontaktna točka za OVE pri Borzenu, ki je bila ustanovljena z namenom informiranja in usmerjanja vlagateljev_ic v obnovljive vire energije.

Sprejeta je bila Uredba o naložbeni pomoči za uvajanje obnovljivih virov energije, na podlagi katere je bil že odprt prvi poziv za sofinanciranje naložb. Po tem razpisu so energetske skupnosti upravičene do višjega deleža sofinanciranja kot ostali projekti. Žal uredba onemogoča hkratno pridobitev naložbene pomoči in kredita Eko sklada z ugodno obrestno mero.

Kljub temu se energetske skupnosti še soočajo z ovirami, ki izhajajo iz nedorečenosti obstoječih predpisov in odsotnosti podpore energetskim skupnostim s strani energetskih akterjev, predvsem dobaviteljev.

Nekaj napredka je bilo narejenega tudi na področju zmanjševanja energetske revščine. Sprejeta sta bila Uredba o merilih za opredelitev in ocenjevanje števila energetsko revnih gospodinjstev ter Akcijski načrt za zmanjševanje energetske revščine, za izvedbo katerega bo v obdobju 2024–2026 namenjih 33,8 milijonov evrov – od tega glavnina za investicijske ukrepe učinkovite rabe energije in rabe obnovljivih virov energije ter za vključevanje energetsko revnih v energetske skupnosti.

Pristojni državni organi:

  • Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo

Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? DELNO

Podrobno o zavezi

Zahtevamo ukrepe za spodbujanje demokratizacije energetskega sektorja. Ta bo okrepila vlogo majhnih proizvajalcev električne energije iz obnovljivih virov energije, porabnic in porabnikov ter “prosumerjev” (proizvajalcev-porabnikov). Energetski prehod mora temeljiti na oblikovanju energetskih skupnosti, skupnostnem lastništvu, univerzalnem dostopu do energetskih storitev in socialni pravičnosti, demokratizaciji energetske politične arene ter vključevanju vseh, tudi tistih, ki si sicer prehoda ne bi mogli privoščiti.

Zahtevo ureja delovna skupina: Zelena infrastruktura