Urad za verske skupnosti, ki naj bi skrbel za enako obravnavo vseh verskih skupnosti v Sloveniji, je bil leta 2021 pod vlado Janeza Janše ukinjen. Po navedbah ministrstva za kulturo, namerava to vladi predlagati ponovno ustanovitev Sveta Vlade Republike Slovenije za dialog o verski svobodi. S ponovno ustanovitvijo tega posvetovalnega telesa ministrstvo načrtuje nadaljevanje institucionaliziranega dialoga z registriranimi verskimi skupnostmi, s čimer zasleduje uresničevanje ustavnih načel, med drugim ustavno načelo enakopravne obravnave verskih skupnosti.
Po reorganizaciji je ministrstvo za kulturo upravne postopke na področju verske svobode umestilo med pristojnosti službe za kulturne raznolikosti, človekove pravice in versko svobodo.
Iz poročila prejšnjega monitoringa izhaja, da je vlada junija 2023 državnemu zboru (DZ) v obravnavo predložila predlog Zakona o spremembi Zakona o verski svobodi (ZVS-B) z namenom zagotavljanja enakopravnosti med verskimi skupnostmi v Republiki Sloveniji. DZ je septembra 2023 zakon sprejel. Predlog zakona med drugim ukinja Uredbo o načinu ugotavljanja kriterijev za priznanje statusa splošno koristne organizacije cerkvi ali drugi verski skupnosti in za določitev višine namenske državne finančne pomoči za plačilo prispevkov zavarovanca za socialno varnost njihovih uslužbencev, ki jo je prejšnja vlada sprejela tik pred potekom mandata. Uredba je po navedbah resornega ministrstva brez zakonske podlage zvišala višino državne pomoči za plačilo prispevkov za socialno varnost verskim uslužbencem_kam na 100 odstotkov, določila razlikovanje med verskimi skupnostmi pri vprašanju, kolikšna naj bo višina državne pomoči, in opredelila status splošno koristne organizacije ter nanj vezala posebne pravice, ki bi morale biti sicer urejene v zakonu. Z odpravo uredbe in ureditvijo višine državne pomoči za plačilo prispevkov za socialno varnost verskim uslužbencem_kam iz “najmanj 48 odstotkov” na “60 odstotkov” je vlada odpravila nejasno določilo višine osnove in zasledovala ustavno načelo enakopravne obravnave verskih skupnosti v Republiki Sloveniji.
Področje verske enakopravnosti in urejanje enakega položaja verskih skupnosti sicer ne pomeni neposrednega uresničevanja te zaveze. Prav zato v delu, kjer zaveza pravi, da je treba natančneje opredeliti razlaganje ustavnega določila o ločenosti države in cerkve, ta ostaja neizpolnjena.
Pristojni državni organi:
Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? NE
Natančneje je treba opredeliti arbitrarno razlaganje ustavnega določila o ločenosti države in cerkve in s tem preprečiti vsako kršenje ustave ter privilegiran položaj posameznih verskih skupnosti.