Ministrstvo za kulturo ima za leto 2025 v proračunu predvidenih skoraj 24 mio € več kot je imelo za leto 2024. To povečanje pomeni, da se ob upoštevanju inflacije ministrstvo po dveh letih realnega upada sredstev vrača na raven integralnih sredstev iz leta 2021. Kljub temu opozarjamo, da delež sredstev za kulturo v državnem proračunu še naprej upada – z 2,2 % leta 2021 na zgolj 1,6 % leta 2025.
Povečanje proračuna se odraža tudi v višjih sredstvih za razpise za nevladno kulturo ter v dodatnih razpisih, npr. za kroženje kulturnih projektov, zeleni prehod in krepitev podpornega okolja.
Na področju davčnih olajšav za kulturo ni prišlo do bistvenih sprememb, nevladne organizacije (NVO) v kulturi pa se soočajo z novimi finančnimi obremenitvami in administrativnimi ovirami, kot je na primer dodatno evidentiranje delovnega časa. Poleg tega leta 2024 ni bilo javnega poziva za prostore in opremo, ki ga je tudi za NVO zadnja leta objavljal JSKD. Digitalizacija postopkov napreduje prepočasi in za zdaj ne prinaša dovoljšnje razbremenitve za sektor.
Ministrstvo za kulturo je bilo večkrat pozvano, naj pripravi ciljno usmerjene ukrepe za blaženje posledic draginje in inflacije. Čeprav je na pozive odgovorilo s pripravo ustreznega ukrepa, je z njegovo uveljavitvijo močno zavlačevalo. Končni ukrep je bil namenjen predvsem večjim nevladnim organizacijam s programskim financiranjem, dodeljena sredstva pa so bila nezadostna in neustrezno prilagojena realnim inflacijskim razmeram. Letos podobnega ukrepa ni, čeprav NVO sektor še vedno trpi zaradi inflacijskih izgub v zadnjih letih. Kljub obljubam ministrstva zakonodajne zahteve glede deleža sredstev za kulturo še vedno niso dosledno izpolnjene, prav tako manjkajo obljubljene analize in konkretni ukrepi za popravilo stanja.
Pomemben izziv za nevladni sektor ostajajo sredstva za sofinanciranje evropskih projektov (t. i. matching funds). Po dveh letih čakanja je Ministrstvo za javno upravo končno objavilo razpis za sofinanciranje EU projektov, ki omogoča prijavo tudi tistim prijaviteljem, ki so projekte v obdobju od zadnjega razpisa že zaključili in še niso prejeli sredstev s strani MJU na prejšnjih razpisih za sofinanciranje evropskih projektov . Na razpisu je bila bistveno dvignjena t. i. kapica za višino projektov, kar omogoča prijavo tudi večjim partnerskim evropskim projektom..
Skrb vzbujajoča je napoved ministrstva, da leta 2025 podobnega razpisa ne načrtuje. Pričakovali bi, da bo tak razpis v obdobju veljavne strategije za razvoj NVO objavljen še vsaj trikrat.
Pristojni državni organi:
Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? DA
Treba je vzpostaviti delovanje sistema deleža za umetnost, ki se ga trenutno ne izvaja, poleg tega pa vpeljati druge mehanizme zagotavljanja izven proračunskih sredstev, kot so davčne olajšave. Zagotoviti je treba sistemsko financiranje nevladnih organizacij s področja kulture, saj se te glede na države EU trenutno financirajo podpovprečno, hkrati pa so bolj finančno učinkovite in dosegajo vrhunske rezultate. Postavko je treba letno usklajevati najmanj z rastjo proračuna in inflacije.