Monitoring zaveze

OKREPITI MORAMO MEDNARODNO RAZVOJNO SODELOVANJE IN HUMANITARNO POMOČ

Ugotovitve o uresničevanju zaveze

Napredek: V IZVAJANJU

Sektor za politike mednarodnega razvojnega sodelovanja in humanitarne pomoči
Program za delo koalicije 2022–2026 se problematike mednarodne razvojne pomoči sicer dotakne, a nikjer ne izpostavi neizpolnjene zaveze države, da si bo prizadevala povečati uradno razvojno pomoč (ZRP) na 0,33 % BDP do leta 2030. EU je te zaveze nazadnje potrdila v evropskem soglasju za razvoj junija 2017.

Iz odgovora ministrstva za zunanje zadeve (MZEZ) je razvidno, da bodo na tem področju oživili delovanje strokovnega sveta ter prenovili smernice o sodelovanju ministrstva z nevladnimi organizacijami, ki delujejo na teh področjih, in njihovo mrežo. Prav tako je globalno učenje ponovno postalo eno od prioritetnih področij.
MZEZ je konec leta 2022 ustanovilo Direktorat za razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč. Istega leta je MZEZ tudi precej povečalo Uradno razvojno pomoč (URP), in sicer z 0,19 % bruto nacionalnega dohodka (BND) (2021) na 0,29 % BND (2022), kar pa je bilo kratkoročne narave predvsem zaradi humanitarne pomoči Ukrajini in odpisa dolga. Maja 2023 je MZEZ sprejelo prenovljene Smernice za sodelovanje z NVO na področju mednarodnega razvojnega sodelovanja (MRS) in humanitarne pomoči (MHP), junija 2023 pa tudi Smernice za vključevanje enakosti spolov na področju MRS in MHP. S pomembnim, pa čeprav kratkotrajnim dvigom URP se je MZEZ vsaj realno približalo že večkrat podaljšani zavezi 0,33% BND do 2030. MZEZ je v letih 2022 in 2023 “skoraj podeseterilo” sredstva za mednarodno humanitarno pomoč, v veliki meri s financiranjem prvih odzivov izbranemu strateškemu partnerju na področju mednarodne humanitarne pomoči. Obseg sredstev za uradno razvojno pomoč Slovenije je v letu 2023 znašal 152,71 mio €, kar predstavlja 0,24 % bruto nacionalnega dohodka. Nominalno se je obseg v letu 2023 glede na leto prej zmanjšal za 4,35 %, v deležu BND za uradno razvojno pomoč pa za 0,05 odstotne točke, z 0,29 na 0,24 %.
Brez načrtnega povečevanja proračunskih sredstev bo delež uradne razvojne pomoči glede na trenutne načrte (leta 2024) vladnih resorjev do leta 2027
predvidoma padel na 0,20 % BND, kar je skoraj na ravni 2019 (0,19 % BND).

Zaskrbljujoče je tudi, da še vedno ni sprejet akcijski načrt, področni strateški dokument. Ta bi bi sistematično začrtal pot za doseganje zastavljenih ciljev ter smiselno povečal financiranje projektov nevladnih organizacij (NVO) na področju mednarodnega razvojnega sodelovanja, ki bistveno prispevajo k ozaveščanju domače javnosti in dvigujejo podporo politikam s tega področja.

Zmogljivosti oz. kapacitete NVO na področjih mednarodnega razvojnega sodelovanja, humanitarne pomoči in globalnega učenja se v zadnjih letih zmanjšujejo, še posebej v luči zmožnosti konkurenčnega prijavljanja na večje EU projekte.

Pristojni državni organi:

  • Ministrstvo za zunanje in evropske zadeve
  • Direktorat za mednarodno razvojno sodelovanje in humanitarno pomoč
  • Sektor za politike mednarodnega razvojnega sodelovanja in humanitarne pomoči

Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? NE

Podrobno o zavezi

Slovenija naj uresniči zavezo mednarodni skupnosti ter za programe mednarodnega razvojnega sodelovanja in humanitarno pomoč do leta 2030 nameni 0,33 % BDP s ciljem zmanjšanja neenakosti (s poudarkom na odpravljanju revščine), preprečevanja konfliktov in izkoreninjenja lakote.

Zahtevo ureja delovna skupina: Globalna pravičnost