Vlada ni pripravila celovitega načrta za izboljšanje in povečanje dostopa do kakovostnih javnih storitev.
V proračunu za leto 2025 je za “Sekundarno in terciarno zdravstvo” namenjenih zgolj 95 mio €, kar štirikrat! manj kot za “Infrastrukturo in opremljenost slovenske vojske” (381 mio €). Osnovne in srednje šole se soočajo z vedno večjim primanjkljajem pedagoških delavk_cev ter s slabimi prostorskimi zmožnostmi za zagotavljanje pouka. Že po ocenah ministrstva za izobraževanje (ki so po mnenju SVIZ-a močno podcenjene) samo v osnovnih šolah manjka kar 1410 polno zaposlenih učiteljic_ev. Vlada ne pripravlja spremembe zakonodaje na področju 100 % javnega financiranja zasebnih osnovnih šol.
Prostorsko stisko v študentskih domovih vlada še zmeraj primarno rešuje s subvencijami za zasebno namestitev študentk_ov, v prihodnjih letih pa na območju Univerze v Ljubljani in Univerze v Mariboru načrtuje gradnjo treh študentskih domov s skupno kapaciteto 680 ležič. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje je sicer pripravilo analizo subvencioniranega bivanja študentov_k in prejemanja dodatka za bivanje v okviru državne štipendije, vendar konkretnih zakonodajnih rešitev na tem področju še ni bilo predlaganih.
Na takojšnjo ali nujno namestitev v domovih za starejše po uradnih podatkih Skupnosti socialnih zavodov Slovenije iz novembra 2024 čaka že 19.121 ljudi. Na tem področju se sicer nadaljuje trend bohotenja zasebne iniciative. Novembra 2024 je bilo odprtih že 48 zasebnih domov za starejše in njihovih enot s koncesijo. Spomnimo, sredi leta 2020 je bilo takšnih zasebnih domov s koncesijo 43. Trend nadaljnje privatizacije na tem področju je torej jasen.
Vlada ni naredila dodatnih korakov v smeri uresničitve načrta implementacije Evropskega stebra socialnih pravic (ESSP), ki je od leta 2021 del politik EU.
Na Ministrstvu za zdravje v kontekstu dostopnosti do zdravstvenih storitev sicer poudarjajo, da bo v skladu s sprejetimi Usmeritvami zdravstvene politike za leto 2025 in 2026 v teh letih treba spodbuditi hitrejšo prenovo sistema financiranja na odhodkovni strani. To naj bi dosegli z določanjem in racionalizacijo pravic ter strateškim nakupom zdravstvenih storitev (»strategic purchasing«) in prenovo modelov financiranja posameznih dejavnosti. Ministrstvo za zdravje je prav tako pripravilo predlog Zakona o kakovosti v zdravstvu, ki je bil obravnavan na ESS in posredovan v obravnavo v DZ. Predvideva vpeljevanje mednarodno sprejetih načel kakovosti, ki bodo po besedah ministrstva omogočala zagotavljanje najboljše zdravstvene oskrbe z najboljšimi možnimi izidi zdravljenja.
Pristojni državni organi:
Je predvolilna zaveza vključena v koalicijsko pogodbo? DELNO
Pripraviti je treba načrt za izboljšanje in povečanje dostopa do kakovostnih javnih storitev v Sloveniji ter se zavezati, da se večji delež javnih sredstev nameni za socialno varnost in javne storitve, kot so javno šolstvo, zdravstvo, sociala ipd. Pripraviti in uresničiti je treba načrt implementacije Evropskega stebra socialnih pravic, v ta proces pa morajo biti vključene institucije EU, nacionalni, regionalni in lokalni organi, socialni partnerji ter civilna družba.